نشل/neshel.ir : جشنواره ملي صداي عشاير، فرصتي براي حضور نشل در عرصه ملي
سه شنبه، 10 بهمن 1391 - 21:16 کد خبر:42
به اميد ديدار شما نشلي هاي عزيز در محل بين المللي نمايشگاه تهران از 14 الي 19 بهمن ماه 91


مثل هميشه بي توجه به پيامك هاي تبليغاتي، مي خواستم نخوانده پيامك ارسالي را پاك كنم ولي با ديدن كلمه نشل، پيام را خواندم . پيام به جشنواره ملي عشاير اشاره داشت. خلاصه با پيگيري پيامك به عمق قصه پي بردم. Ú†Ù‡ حركت خوب Ùˆ بجايي ولي چقدر دير . خوب حالا وقت اين حرف ها نيست دست بكار شديم Ùˆ با آقاي جمشيد محمدي Ùˆ دكتر علي رستم نژاد به عنوان  پيشگامان اين حركت دست بكار شديم . حالا قرار تجهيز غرفه در روز پنجشنبه را داريم . همه Ùˆ همه بايد دست به دست هم دهيم .

بطور خلاصه قرار شد يك نيسان از وسايل و ملزومات غرفه مثل سياه چادر ( گولا) ، چل، كچال، و تمامي وسايل و ابزار آلات سنتي رايج در نشل قديم به همراه چند تن از دامداران، پيشه وران نشل در اين جشنواره كه در محل نمايشگاه بين المللي تهران از 14 الي 19 بهمن ماه داير ميشود شركت كنيم. مهر نشلي در هر كجاي ايران با هر بضاعتي به كمك اين حركت بيايد. شايد اين آغازي باشد براي فرداي بهتر . هم اكنون نيازمند يارب سبز شما هستيم .

هر آنچه كه از نشل قديم در منزل خود داريد را تا روز جمعه با هماهنگي آقاي جمشيد محمدي به شماره ( 09119204770) و سلمان نصرنژاد به شماره ( 09123104935) تماس بگيريد.قرار است گولايي برپا شود و وسايل قديمي هم در آن قرار گيرد. سي دي حاوي اطلاعات و عكس هايي از نشل بهمراه بنر و عكس هايي از طبيعت نشل به نمايش در خواهد آمد. آقاي جبار اكبرنژاد بهمراه رستم رستم نژاد نيز به عنوان دامدار و مسگر نشلي در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت.

به اميد ديدار شما نشلي هاي عزيز در محل بين المللي نمايشگاه تهران از 14 الي 19 بهمن ماه 91.

 

متن مصاحبه جشنواره ملي عشاير از خبرگزاري ايرنا به پيوست مي باشد:

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، ˈمنوچهر جهانيان ˈ معاون گردشگري كشور روز يكشنبه در نشستي با خبرنگاران به تشريح اين جشنواره ملي پرداخت و گفت: اين جشنواره از 14 تا 19 بهمن ماه در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا مي شود.

وي هدف از برگزاري اين جشنواره را معرفي زندگي عشاير، ظرفيت ها و توانمندي آنان به آحاد مردم، نمايش آيين ها، آداب و رسوم عشاير برشمرد كه با مشاركت سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري و وزارتخانه هاي صنعت و معادن و تجارت و جهاد كشاورزي برگزار خواهد شد.

جهانيان با بيان اينكه اين جشنواره با سخنراني و حضور رييس جمهوري آغاز به كار مي كند، اضافه كرد: آيين اختتاميه 18 بهمن ماه برگزار مي شود و ˈعشاير و انقلاب اسلاميˈ، ˈعشاير و جلوه هاي زندگيˈ، ˈعشاير و توليد مليˈ، ˈعشاير و كوچ نشينيˈ، ˈعشاير و مهمان پذيري و مهمان نوازيˈ از جمله موضوعاتي هستند كه در جريان برگزاري جشنواره مورد بررسي صاحب نظران قرار مي گيرد.



** كوچ نمادين عشاير در تهران و ثبت ملي كوچ عشاير

معاون گردشگري كشور گفت: روز جمعه 13 بهمن ماه به كوچ نمادين عشاير اختصاص دارد و عشاير كشور به صورت نمادين حدفاصل ميدان ونك تا نمايشگاه بين المللي را با تمامي ملزومات يك كوچ طي مي كنند تا بخشي از جلوه زندگي عشاير باشد.

جهانيان هدف از اين اقدام را زنده نگه داشتن آداب و رسوم عشاير و آشنايي جوامع شهري با زندگي سنتي عشاير كشور دانست و گفت: پرونده كوچ عشاير نيز در هفتمين شوراي عالي ثبت آماده شد و به ثبت رسيد و لوح مربوط به ثبت ملي آن را رييس جمهوري در روز افتتاحيه رونمايي مي كند.

وي طراحي تمبر جشنواره ملي صداي عشاير ايران و ثبت اين رويداد فرهنگي در تقويم سازمان جهاني جهانگردي را از جمله اقدامات صورت گرفته دانست و اظهار داشت: ˈطالب ريفائيˈ دبير كل سازمان جهاني جهانگردي پيامي به اين جشنواره ارسال كرده است كه در روز افتتاحيه قرائت مي شود.

جهانيان نمايش صنايع دستي و هنرهاي سنتي مناطق عشاير نشين كشور، نمايش جلوه هايي از زندگي عشاير، پخت غذاهاي محلي، نمايش پوشاك، نواخته شدن موسيقي مقامي، اجراي مراسم هاي آييني از جمله آيين سوگ و سور و برگزاري شب هاي فرهنگي استان هاي مختلف را از ديگر برنامه هاي اين جشنواره برشمرد.

به گفته جهانيان، عموم مردم مي توانند از ساعت 14 تا 21 از غرفه هاي عشاير بازديد كنند.

وي خاطر نشان كرد كه براي برگزاري كوچ نمادين عشاير از ميدان ونك در سيزدهم بهمن، هماهنگي لازم با شوراي تامين استان و پليس راهور نيروي انتظامي به عمل آمده و مسير ويژه اي براي اين كار نظر گرفته شده است.

جهانيان، كوچ عشاير را اولويت پنجم گردشگراني دانست كه به ايران سفر مي كنند و گفت: گردشگران ورودي كشور با اهداف مختلف به ايران سفر مي كنند كه در پنج گروه زيارتي، سلامت، تاريخي و فرهنگي، طبيعي و همچنين عشايري و روستايي تقسيم بندي مي شوند و بر اين اساس بازديد از كوچ عشاير رتبه پنجم را در بين جاذبه هاي ايران در جذب گردشگر دارد.

به گفته معاون گردشگري كشور، اقوام و عشاير حاضر در اين جشنواره مي توانند به صورت محدود صنايع دستي خود را به بازديدكنندگان به فروش برسانند.

جهانيان ادامه داد: برنامه ريزي براي بازديد سفراي مقيم تهران و تورهاي خارجي حاضر در تهران براي بازديد از اين نمايشگاه صورت گرفته است.



** جمعيت دو درصدي عشاير ايران

ˈجهانشاه صديقˈ رييس سازمان امور عشاير ايران نيز در اين نشست گفت: جامعه عشايري كشور حدود 2 درصد از جمعيت كشور را تشكيل مي دهد اما همين گروه توليد كننده 20 درصد پروتئين مورد نياز كشور، 35 درصد صنايع دستي و پنج درصد توليدات زراعي است.

وي با بيان اينكه عشاير نقش بي بديلي در صيانت از مرزهاي كشور دارند، اظهار داشت: اين جشنواره فرصتي است تا جامعه عشايري كشور را به عموم مردم و مسوولان و تصميم گيرندگان معرفي كنيم.

صديق با بيان اينكه تمامي استان ها تلاش كرده اند تا توانمندي جمعيت عشايري خود را در اين جشنواره به نمايش درآوردند، اظهار داشت: سياست سازمان امور عشاير ساماندهي امور عشاير و خدمت رساني به آنان است و هيچ سياستي مبني بر كوچندگي يا اسكان را به اين قشر تحميل نمي كند.

رييس سازمان امور عشاير كشور افزود: اين خود عشاير هستند كه انتخاب مي كنند كه كوچ كنند يا در يك مكان ساكن شوند و ما هيچ سياستي را به آنان ديكته نمي كنيم.

صديق خاطر نشان كرد: طبق آخرين سرشماري در سال 1387، عشاير كوچنده كشور شامل 212 هزار خانوار يعني يك ميليون و 250 هزار نفر هستند اما اكنون سازمان امور عشاير كشور به يك ميليون و 500 هزار نفر خدمت رساني مي كند.

وي علت اين تفاوت آماري را اختلاف بين سازمان امور عشاير و مركز آمار ايران در تعريف جامعه عشايري دانست و توضيح داد كه عشاير كشور تنها به عشاير كوچنده محدود نمي شود بلكه برخي از عشاير در يك جا ساكن هستند اما آداب و فرهنگ عشايري را حفظ كرده اند.

صديق تاكيد كرد: جامعه عشاير كشور در 26 استان پراكنده هستند اما مي توان گفت كه جمعيت عشايري در همه استان ها وجود دارند.

وي با اشاره به استفاده از دام و احشام زنده در آيين كوچ نمادين عشاير در تهران اظهار داشت: ورود و خروج دام هاي زنده براي اين مراسم به نحوي انجام مي شود كه در تهران نگهداري نخواهند شد و به محض اجراي مراسم از تهران خارج مي شوند.

ˈمحمد جواد قنبريˈ معاون امور نمايشگاهي شركت نمايشگاههاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران نيز در سخناني گفت: اين نمايشگاه در فضايي به مساحت 30 هزار متر مربع در محوطه رو باز و سالن هاي نمايشگاهي برپا مي شود.